Bienvenidos/Welcome

Aquií se encuentra recursos para estudiantes aprendiendo español en la escuela Whittier.


Spanish at Whittier Elementary:

We use this blog in class every week. If you are interested in seeing what your child is working on look for the grade level link on the right hand side. We encourage you to review any of the content posted here with your child. There are songs, posters, vocabulary and some videos. Enjoy!

Thursday, January 9, 2020

Ay, Niǹo!

 



En el parque hay un niño
En el parque hay un niño con uno, dos, tres globos amarillos.

En el parque hay un un niño con uno, dos, tres globos amarillos, y uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis globos verdes.


En el parque hay un niño con uno, dos, tres globos amarillos, y uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis globos verdes, y uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez globos rojos. .

Ay, niño! ¿A donde vas?

Friday, December 13, 2019

El Salvador: La Cumbia


Map of Mexico and Central America at 1960CE

La Salvadoreina: News show, duration 8:31
Stop at 2:21 (shows fighting)
Begin again at 2:34 

Cumbia lesson Spanish
Stop at 0:36.
Begin at 0:41.
Stop again at minute 2:30. Use the next video to practice.

Practice cumbia more with Cindy Zavala’s Song




El Salvador Slave Trade Map

Tuesday, December 10, 2019

Why some language have gender

Why Divide Nouns By Gender?


Why do gendered languages exist? After all, English does perfectly well without assigning “feminine” and “masculine” characteristics to objects.
Actually, English used to be a gendered language, too. English speakers stopped classifying most nouns by gender during the Middle English period.  
Basically, gender in languages is just one way of breaking up nouns into groups.  It’s an inheritance from our distant past. Researchers believe that Proto-Indo-European had two genders: animate and inanimate. It can also, in some cases, make it easier to use pronouns clearly when you’re talking about multiple objects.
 Example: I saw it.    (In English we don't know what the it is.)
                 Yo lo vi.  (In Spanish we know that the object is either a masculine or feminine.)
                      Yo la vi. 

Image result for language tree"


Sunday, November 24, 2019

El alfabeto

En español, el alfabeto tiene 27 letras y 30 sonidos.
Las vocales son A, E, I, O, U.
Los sonidos diferentes del inglés son ch, ll,ñ y rr.

    

   letras               sonidos

Wednesday, November 13, 2019

Cual es tu animal favorito?

Dialogo A/B: Animal Favorito
A: Cúal es tu animal favorito?
B: Mi animal favorito es el/la________.
A: ¿Cómo es  el/la _______?

B: El/la _______ es _________.

Friday, October 25, 2019

El abecedario





A   B   C   CH   D   E   F   
G   H   I   J   K  
L    LL    M    N    ñ    O    P    
Q    R    RR  S    T    
U    V    W    X     Y    Z   
Yo sé el alfabeto, olé!




Lugares y animales

Lugares y Animales
La granja La selva               El mar


Pareja A/B
A: ¿Dónde vive _______, en la granja, la selva o el mar?

B:  _______ vive en ______.

Canción: Mi Tío tiene una granja
Lirica a la cancion

Mi tío tiene una granja, una granja.  ¡Sí señor!
Me invitó a conocer los animales.
La vaca hace mu, mu, mu, mu, mu, mu,
El cerdo hace oink, oink, oink, oink, oink, oink, oink
El perro hace guau,  guau, guau, guau, guau,  guau
El gallo hace qui-qui-ri-qui, qui-qui-ri-qui, qui-qui-ri-qui
El pato hace qua, qua, qua, qua, qua, qua, qua


Mi tío tiene una granja, una granja.  ¡Sí señor!
Me invitó a conocer los animales.
El burro have ija, ija, ija, ija, ija, ija, ija
El gato hace miau, miau, miau, miau, miau, miau,
El pollito hace pio, pio, pio, pio, pio, pio,
El caballo have ni, ni, ni, ni, ni, ni
La oveja hace be, be, be, be, be, be


Mi tío tiene una granja, una granja.  ¡Sí señor!
Me invitó a conocer los animales.

Tuesday, October 8, 2019

La canción del abecedario


A   B   C   CH   D   E   F   
G   H   I   J   K  
L    LL    M    N    ñ    O    P    
Q    R    RR  S    T    
U    V    W    X     Y    Z   
Yo sé el alfabeto, olé!



Friday, October 4, 2019

Llamarse











Me llamo____________ .  


¿Cómo te llamas?


¿Cómo se llama?
El se llama ______ .
Ella se llama ____ .



Thursday, October 3, 2019

Llamarse


LLAMARSE


¿Cómo te llamas tú?   
Yo me llamo ______.      

¿Cómo se llama él / ella?
Él / ella se llama _________.